W Polsce  zaczyna wzrastać odsetek pojazdów dwupaliwowych, z możliwością spalania sprężonego gazu ziemnego CNG.

Volksvagen

Informacja od: Centrum Informacji Klienta Volkswagen
W ofercie firmy znajduje się obecnie jeden model pojazdu z zasilaniem sprężonym gazem ziemnym CNG – Volkswagen Caddy EcoFuel.

 

Fiat
Informacja od: Infolinia Fiat
W ofercie firmy znajdują się obecnie dwa modele pojazdów z zasilaniem sprężonym gazem ziemnym CNG – Fiat Doblo i Fiat Ducato. Instalacje LPG i CNG można także zamontować w wybranych modelach w autoryzowanych serwisach koncernu bez utraty gwarancji.

Hyundai
Informacja od: Hyundai Motor Poland
Brak jest obecnie w ofercie firmy pojazdów z napędem CNG. Instalacje LPG można jednak zainstalować w punktach serwisowych tego koncernu do następujących modeli Getz 1.1, Getz 1.1FL, Getz 1.3, Accent LC 1.5, Matrix 1.6, Elantra 1.6. Koszt takiej instalacji wynosi 3.477 zł lub 4.575 zł, zależnie od zastosowanych wtryskiwaczy (tańsza opcja – BRC, droższa – KEIHIN).


Opel
Informacja od: Obręcki Sp z o.o., diler General Motors - Opel - Chevrolet
Obecnie w ofercie tego dilera znajduje się jeden model Opla z zasilaniem sprężonym gazem ziemnym CNG - Opel Combo w wersji Van i Tour.


UŻYTKOWNICY CNG W POLSCE
 

Kraków
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie użytkuje aktualnie 5 autobusów Jelcz M121M4/CNG.

Lublin
W Lublinie obecnie porusza się jeden autobus, należący do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, napędzany CNG – Solaris U18 CNG. Jego eksploatacja traktowana jest jako zbieranie doświadczeń przed większymi zakupami, które planowane są na przyszły rok. Zgodnie projektem „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie", który został zgłoszony do dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, w latach 2008-2013, ma zostać zakupionych 100 autobusów na CNG. Program ten uzyskał akceptację Rady Ministrów i obecnie oczekuje ostatecznej aprobaty przez Komisję Europejską. Niewykluczone jest także, że w bieżącym roku zostanie zakupionych jeszcze kilka autobusów używanych.

Słupsk
W użytkowaniu MZK Słupsk znajduje się obecnie pięć pojazdów napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG marki Irisbus Citelis 18.

Tychy
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach zakupiło 16 używanych autobusów marki Volvo Carrus B10L zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Autobusy te są tankowane na ogólnodostępnej stacji CNG znajdującej się na terenie zajezdni. Właścicielem stacji tankowania jest Górnośląska Spółka Gazownictwa w Zabrzu. Wydajność sprężarki wynosi 600 metrów sześciennych na godzinę.
 
STACJE TANKOWANIA CNG W POLSCE
 
  1. Bydgoszcz
  2. Dębica
  3. Dzierżoniów
  4. Elbląg
  5. Gdańsk
  6. Gdynia
  7. Jarosław
  8. Inowrocław
  9. Jasło
  10. Kraków
  11. Kraków
  12. Legnica
  13. Lublin [Świdnik]
  14. Mielec
  15. Olsztyn
  16. Pawłowice Śląskie
  17. Poznań
  18. Radom
  19. Rzeszów
  20. Słupsk
  21. Tarnów
  22. Trzebinia
  23. Tychy
  24. Warszawa
  25. Wrocław
  26. Zamość
  27. Zgorzelec
 
Żródło INFOGAZ.pl
 
Branża motoryzacyjna też nie ma wiary

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) broni się jednak zrzucając część winy m.in. na branżę motoryzacyjną. – Nie zadeklarujemy w tej chwili, że z własnych środków zbudujemy sieć np. 500 stacji w całej Polsce, z nadzieją, że być może pojawi się rynek na ten produkt – mówi Michał Szubski, prezes PGNiG.

Według niego mała liczba homologowanych modeli aut na CNG to efekt tego, że dostawcy samochodów nie wierzą w rynek CNG w Polsce. Podkreślają, że nie będą oferować aut CNG, bo nie ma stacji gazu.



Inaczej jest w Niemczech

To zamknięte koło, które, żeby przełamać, trzeba wprowadzić system wsparcia podobny do tego w Niemczech – dodaje prezes PGNiG.

Tam samochód na CNG nie jest objęty akcyzą. Eksperci są zgodni, że to najistotniejszy bodziec dla producentów aut, inwestorów oraz klientów. W Polsce podobne rozwiązania w przypadku CNG nie są rozważane.

W Niemczech, odwrotnie niż w Polsce, popularność CNG jest znacznie większa niż produkowanego z ropy autogazu. Wszystko za sprawą polityki państwa, które przez lata promowało to alternatywne paliwo.

Niemcy wdrożyli m.in. program dotacji bezpośrednich do przerobionych lub nowych pojazdów z instalacją CNG, określili też z góry na 10 lat poziom podatków na sprężony gaz ziemny (korzystny w porównaniu z innymi paliwami). Dodatkowo obniżono tam podatek dla klientów indywidualnych tankujących gaz. Administracja rządowa planuje ponadto, by na publicznych stacjach w ciągu najbliższych 5 lat postawiono ok. 1000 dystrybutorów CNG (inwestycja ma kosztować ok. 200 mln euro).

W Niemczech jeździ już niemal 65 tys. samochodów na gaz ziemny. Niewiele mniej jest ich w Bułgarii (ponad 60 tys.). To tanie paliwo pokochali także Szwedzi i Francuzi, gdzie na drogach spotkać można już odpowiednio 17 tys. i 11 tys. pojazdów NGV (z ang. Natural gas Vehicle).

Najwięcej takich samochodów w Europie jeździ jednak we Włoszech (580 tys. zł).Na świecie liderami na rynku CNG są Pakistan (z 2 mln samochodów na gaz ziemny) oraz Argentyna (1,75 mln) i Brazylia (1,6 mln). Instalacje CNG ma ponadto 846 tys. aut w Iranie, 822 tys. – w Indiach i 336 tys. – w Chinach.
Zródło Michał Duszczyk www.forsal.pl
 
Prezentacja YouTube
Przejazd autobusem Volvo napędzanym CNG należącym do firmy Transgór S.A. po wyboistym odcinku z pętli Libiąż KWK Janina - Libiąż Skotnica.