Nord Stream blokada szlaku do terminala LNG Świnoujście
Problemem pozostaje brak zabezpieczeń trasy Gazociągu Północnego, przecinającego tor wodny do portu w Świnoujściu i ograniczającego głębokość toru z 14,3 m do 12,9 m. Gazowce Q-Flex o zanurzeniu 12-12,5 m (przy pełnym załadunku) wymagają dla bezpieczeństwa żeglugi większej głębokości niż 12,9 m. Zatem Gazociąg Płn. może nie tylko przedłużyć kurs o kilkanaście mil trasy morskiej (w przypadku obrania innej trasy), ale zwiększyć ryzyko kolizji. Niemniej mało prawdopodobne wydaje się budowanie przez spółkę Nord Stream gazociągu bez zaworów odcinających na odcinku 1200 km z jego narażeniem na ewentualną awarię. Rosja i Niemcy miałyby zbyt wiele do stracenia, gdyby inwestycja miałaby być zagrożona ewentualną kolizją z przepływającym gazowcem. W interesie wszystkich zainteresowanych stron jest rewizja ułożenia rury na trasie przecinającej trasę żeglugi pod dno Morza Bałtyckiego oraz zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń, podobnych do tych w pobliżu Gotlandii, gdzie występuje podobne krzyżowanie się tras. Zastrzeżenia Polski zgłaszane spółce Nord Stream już w 2007 r. powinny być wsparte stanowiskiem Brukseli
Nord Stream, który ma przez Bałtyk transportować gaz z Rosji do Niemiec, nie zagrozi statkom z LNG, płynącym do gazoportu w Świnjoujściu - uspokaja cytowany przez "Rzeczpospolitą" Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG.
Jak tłumaczy w dzienniku szef Polskiego LNG, spółki odpowiedzialnej za budowę terminalu w Świnoujściu, zanurzenie statków, które będą transportować gaz do Polski, wynosi ok. 12 m. Tymczasem gazociąg położony ma być na głębokości 14 - 15 m.
Jak się buduje gazociąg Nord Stream przez Bałtyk
Dyskusja na gazociągiem Nord Stream
Animacja 3D (trójwymiarowa) przykładowego gazociągu podmorskiego
Inspekcja podwodna rurociągu gazowego przykład Morza Czarnego
Podwodna naprawa rurociągów
Usuwanie min z trasy Nord Stream
Sprawa odszkodowań i umowa Nord Stream a rybacy szwedzcy
Na najbliższej sesji Parlamentu Europejskiego, która odbędzie się w tym tygodniu zadam pytanie Prezydencji Szwedzkiej w tej sprawie. Dlatego, że są dokumenty przygotowane przez administrację morską, a dokładnie Urząd Morski w Szczecinie i spółkę Portów Szczecin-Świnoujście, które wskazują jednoznacznie, że sposób w jaki jest projektowana budowa gazociągu, uniemożliwia wchodzenie statków do portów w Świnoujściu i Szczecinie. Poseł do Parlamentu Europejskiego Sławomir Nitras był gościem programu „Studio Wschód” w TVP Info (07/11/2009). Zapraszamy do obejrzenia komentarza europosła Nitrasa na temat projektowanego przebiegu Gazociągu Północnego.
Komentarze