S K A N D A L
Na przełomie roku 2009 / 20010 zacząłem otrzymywać od przedstawicieli firm paliwowych w tym członków PIPP następujące pytania:
- ON zakupiony w naszej stacji którego producentem był PKN ORLEN spowodował u naszych odbiorców, że nie można było uruchomić samochodów z silnikami wysokoprężnymi ?
- PKN ORLEN jest jedynym dostawcą paliw do naszej firmy – na zgłoszone reklamacje przedstawione zgodnie z umową nie otrzymaliśmy
- żadnej odpowiedzi ?
- Dlaczego na wymuszone pobranie próbek ON z naszej stacji nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi dotyczących jego jakości ?
- Firmy transportowe poszkodowane zaczynają nas obciążać kosztami powstałymi w wyniku poniesionych kosztów na naprawę oraz utraconych korzyści ?
- Zaczynamy tracić klientów – kto zwróci nam faktyczne poniesione koszty oraz utracone korzyści ?
- Nasi klienci mają do nas pretensje o złą jakość ON. Liczne telefony brzmią przykładowo następująco „K.. j.. m.. już więcej nie będę kupował u was paliw i znajomym przekażę to samo”. Uważamy, że adresatem tych życzeń powinien być ktoś inny.
- Czy osoby odpowiedzialne za tę sytuację poniosą konsekwencje ?
- Jesteśmy zawiedzeni współpracą z PKN ORLEN. Od kogo mamy kupować paliwa z właściwą jakością ?
Właściciel firmy paliwowej (Członek PIPP) otrzymał to zdjęcie od firmy transportowej z zapisem:
Filtr paliwa ON grudzień 2009 Paliwo PKN Orlen
„ Oto filtr po Waszym paliwie” – dotyczy mrozów z grudnia 2009 r.
Przykład – Świadectwa jakości do dostaw ON w 2009 r.
Producent/ baza |
data |
Nazwa |
Temperatura Zablokowania Zimnego FiltruCFPP
0C
|
Temperatura mętnienia
Tm
0C
|
Różnica
en
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
PKN ORLEN |
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 9 |
28.11 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 21 |
- 4 |
17 |
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 11 |
30.11 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 22 |
- 6 |
16 |
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 12 |
01.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 23 |
- 5 |
18 |
PKN ORLEN Terminal Lublin zb 1 |
03.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 27 |
- 6 |
21 |
PKN ORLEN Terminal Lublin zb 1 |
03.12 |
Olej napędowy EKODIESEL VERVA F 4,8 |
- 27 |
- 6 |
21 |
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 9 |
09.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 28 |
- 7 |
21 |
PKN ORLEN Ostrów Wlkp zb 11 |
11.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 24 |
- 6 |
18 |
PKN ORLEN Terminal Płock |
14.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 26 |
- 6 |
20 |
PKN ORLEN Terminal Płock |
15.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 27 |
- 6 |
21 |
PKN ORLENOstrów Wlkp zb 8 |
16.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 28 |
- 9 |
19 |
PKN ORLEN Terminal Płock |
17.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 26 |
- 7 |
19 |
PKN ORLEN Ostrów Wlkp zb 12 |
23.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 28 |
- 6 |
22 |
PKN ORLEN Ostrów Wlkp zb 8 |
30.12 |
Olej napędowy EKODIESEL ULTRA F 4,8 |
- 29 |
- 7 |
22 |
import |
OLPP Małasze-wicze zb.03 |
27.12.2009 |
Olej napędowy |
- 30 |
- 7 |
23 |
LOTOS |
LOTOSzb 415055 |
29..12 |
EURODIESEL |
- 20 |
- 8,1 |
11,9 |
Definicje:
Temperatura mętnieniajest to najwyższa temperatura, w której ON ochładzany w sposób znormalizowany mętnieje wskutek wydzielania drobnych kryształków odrębnej fazy, np. parafiny.
Temperatura zablokowania zimnego filtru ( CFPP)jest to najwyższa temperatura, w której czas przepływu określonej objętości (20 cm3) badanego paliwa przez filtr siatkowy o wymiarach oczek 45 μm, przy ustalonym ciśnieniu (2 kPa) jest dłuższy niż 60 s lub przepływ jest całkowicie zablokowany.
TM ——————————————————— CFPP
-10 0C -20 0C
Zarówno temperatura mętnienia paliwa, jak i temperatura jego krzepnięcia są zasadniczymi wskaźnikami określającymi zdolność przepływu paliwa w niskiej temperaturze.
Paliwo mętnieje wskutek wydzielania się z niego drobnych i twardych kryształków węglowodorów parafinowych. Temperaturę, w której występuje to zjawisko, nazywamy temperaturą mętnienia(krystalizacji).
Jeżeli silnik zasilany jest olejem napędowym, którego temperatura mętnienia jest wyższa niż temperatura otoczenia, to kryształki węglowodorów parafinowych zaczynają wypadać z paliwa i osadzać się na siatce filtru, co może stać się przyczyną przerw w dopływie paliwa do cylindrów. Doświadczalnie stwierdzono, że warstwa węglowodorów parafinowych o grubości 3 mm osadzona na siatce filtru, uniemożliwia już przepływ paliwa przez filtr.
Przypadki przerwania dopływu paliwa wywołana zatkaniem filtru kryształkami węglowodorów parafinowych zdarzają się najczęściej podczas uruchamiania i podgrzewania silnika, gdy temperatura powietrza pod osłoną silnika jest jeszcze stosunkowo niska. Po nagrzaniu silnika niebezpieczeństwo zatkania siatek filtru znacznie się zmniejsza.
W celu zapewnienia w okresie mrozów normalnego dopływu paliwa do cylindrów, należy stosować taki olej napędowy, którego temperatura mętnienia jest tylko o 3-5 0C niższa niż temperatura otoczenia.
CFPP ON nie powinna być niższa od temperatury mętnienia więcej niż o 100C.
Podając wartość CFPP należy także podać wartość temperatury mętnienia ON.
WNIOSKI KOŃCOWE:
- Wszyscy odbiorcy takiego ON, który spowodował, że nie można było uruchomić silnika i firma poniosła z tego powodu określone straty finansowe powinna domagać się od dostawcy (producenta) zadośćuczynienia za utracone korzyści.
- Poszkodowani powinni poinformować o tych przypadkach z prośbą o odpowiedź:
Jednostkę certyfikującą: Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. ul. Kłobucka 23 A , 02-699 Warszawa,
Zagraniczną jednostkę certyfikującą
1. Międzynarodowa Sieć Jednostek Certyfikujących (IQNet)PCBC(subsidiary) Gdansk Building Materials and Petroleum Product Division ul. Jaśkowa Dolina 81, 80-286 Gdańsk
2. Germanischer Lloyd Industrial Services Polska Sp. z o.o.
ul. Ogrodowa 58, 00-876 Warszawa
Jednostkę akredytującą: Małgorzata Tworek - Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Polskie Centrum Akredytacji
ul. Szczotkarska 42 , 01-382 Warszawa
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOiKOK)
Plac Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa
Opracował:
Władysław Maciejowski
biegły sądowy ekspert
501 67 64 64
Wyjaśnienie do specjalistycznego artykułu
Ciężki zimowy rozruch silnika – analiza i proste rady post zawierający popularne informacje o problemach z rozruchem w okresie zimowym silników z zapłonem samoczynnym
http://jaron.salon24.pl/145276,ciezki-zimowy-rozruch-silnika-analiza-i-proste-rady
POJĘCIA I NORMY DLA TEMATYKI OLEJU NAPĘDOWEGO
- WYMAGANIA NORMY NA OLEJ NAPĘDOWY „DIESEL”
Właściwości |
Jednostki |
Zakres
|
Metoda badań |
Temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP)
CFPP gatunek A
CFPP gatunek B
CFPP gatunek C
CFPP gatunek D
CFPP gatunek E
CFPP gatunek F |
o C |
+5
0
-5
-10
-15
-20 |
EN 116 |
Gęstość w 15 o C |
kg/m3 |
|
ISO 3675 / ASTM D 4052 |
Lepkość w 40 o C |
mm2/s |
|
ISO 3104 |
Liczba cetanowa |
|
49 |
ISO 5165 |
Indeks cetanowy |
|
46 |
ISO 4264 |
Skład frakcyjny 1´2* |
do 250 o C destyluje |
do 350 o C destyluje |
do 370 o C destyluje |
|
|
|
ISO 3405 |
WYMAGANIA KLIMATYCZNE i METODY BADAŃ
KLIMAT ARKTYCZNY |
Właściwości |
Jednostki |
Zakres |
Metoda badań |
Klasa
0 |
Klasa
1 |
Klasa
2 |
Klasa
3 |
Klasa
4 |
CFPP |
o C max |
-20 |
-26 |
-32 |
-38 |
-44 |
EN 116 |
Temperatura mętnienia |
o C max |
-10 |
-16 |
-22 |
-28 |
-34 |
ISO 3015 |
Gęstość w 15 o C |
kg/m3, min.
kg/m3, max. |
800
845 |
800
845 |
800
840 |
800
840 |
800
840 |
ISO 3675
/ASTM D 4052 |
Lepkość w 40 o C |
mm2/s, min.
mm2/s, max. |
1,50
4,00 |
1,50
4,00 |
1,50
4,00 |
1,40
4,00 |
1,20
4,00 |
ISO 3104 |
Liczba cetanowa |
min. |
47 |
47 |
46 |
45 |
45 |
ISO 5165 |
Indeks cetanowy |
min. |
46 |
46 |
46 |
43 |
43 |
ISO 4264 |
Skład frakcyjny 1´2*
do 180 o C destyluje
do 340 o C destyluje |
% (V/V)
% (V/V) |
10
95 |
10
95 |
10
95 |
10
95 |
10
95 |
ISO 3405 |
1 Wymagania dotyczące składu frakcyjnego (do 250 ° C i do 350 ° C destyluje, % V/V) dla olejsów napędowych w klimacie umiarkowanym określone są zgodnie z Wspólną Taryfą Celną EWG. Wspólna Taryfa Celna EWG nie definiuje gatunków przeznaczonych dla klimatu arktycznego
2 W celu obliczenia indeksu cetanowego konieczne jest oznaczenie temperatury oddestylowania 10% (V/V), 50% (V/V) i 90% (V/V) |
|
Parafiny krystalizujące się w układzie paliwowym zatrzymywane są na filtrach, przez co powodują ich zablokowanie. Zjawisko takie może wystąpić podczas uruchamiania zimnego silnika w ujemnych temperaturach otoczenia.
Silniki o zapłonie samoczynnym (ZS) znajdują zastosowanie niemalże we wszystkich ciągnikach rolniczych i innych maszynach samobieżnych użytkowanych w rolnictwie oraz w powszechny użytkowaniu. Olej napędowy (ON) jako produkt przerobu ropy naftowej jest powszechnie stosowanym paliwem do zasilania silników ZS.
Przydatność eksploatacyjną ON w niskich temperaturach determinują jego parametry reologiczne, z których istotną role odgrywa temperatura mętnienia (Cloud Point-CP) [CFPP].
Wraz z obniżaniem się temperatury następuje mętnienie paliwa spowodowane wydzielaniem się ze stanu ciekłego w stan stały kryształów odrębnej fazy. W ON wydzielają się drobne i twarde kryształy węglowodorów parafinowych przy czym obecność zanieczyszczeń mechanicznych i lodu sprzyja mętnieniu.
Kryształy parafiny osadzają się na elementach układu zasilania, a w czasie przetłaczania gromadzą się na elementach filtrów. Powoduje to ograniczenie lub przerwanie dopływu paliwa do pompy wtryskowej.