kejow kejow
1127
BLOG

Narodowy Cel Wskażnikowy - biopaliwa czyli import

kejow kejow Polityka Obserwuj notkę 3

Ustawa o biopaliwach, nad którą od dawna unosiła się woń skandalu wykazała konieczność stsowania kryteriów zrównowazonego rozwoju w tym instrumentów akcyzowych.

Dlaczego zamordowono ustawę i indywidualni rolnicy producenci rzepaku i polskie tlocznie są w pozycji nie uprzywilejowanej jak wykazało ostanie działanie koncernów paliwowych w Plsce.

NARODOWY CEL WSKAZNIKOWY

Pisałem o NCW w ub. roku wykazując obawy 

http://jaron.salon24.pl/114456,drakonskie-kary-za-biopaliwa-wsk-ncw-dla-koncernow

Sytuacja została opanowana przez sprzedaż czystego estru metylowego B100 , ale rok 2010 okazuje się trochę skomplikowany . Jest wizja ograniczenia importu w celu ochrony własnego rynku produkcji rolnej. Ale to nie idzie w parzez z zasadą konceru ORLEN - cena i jakość w przetargach

  • Polsce nie grozi zalew surowców do produkcji biokomponentów (zwłaszcza estrów), chociaż potencjalne możliwości surowcowe gwarantują realizację obowiązków wynikających z Dyrektywy oraz ewentualny eksport nadwyżek (zwłaszcza bioetanolu) - należy natomiast poważnie liczyć się z następującymi zagrożeniami:
    - wypływu z Polski surowców do produkcji estrów (nasiona rzepaku i tłuszcze odpadowe);
    - zakupu przez Polskę gotowych estrów lub paliw z dodatkiem biokompo-netów;
    - płaceniem przez Polskę opłat sankcyjnych z powodu nierealizowania zobowiązań międzynarodowych.
     
  •  Według Urzędu Regulacji Energetyki w trzecim kwartale minionego roku na polski rynek trafiło ponad 70 tys. ton biopaliw.
    Zdecydowaną większość z tego wolumenu stanowił samoistny ester (paliwo B100), którego sprzedaż wyniosła w okresie od stycznie do września 65 tys. ton. Pozostałą część sprzedanych biopaliw stanowiły inne mieszanki na bazie oleju napędowego (paliwa o zawartości powyżej 5 proc. biokomponentów). Ich mała ilość wynika z faktu, że są one sprzedawane wyłącznie do zamkniętych flot. Nie odnotowano też sprzedaży biopaliw na bazie benzyn silnikowych.

    Dla porównania w całym pierwszym półroczu sprzedaż biopaliw na polskim rynku wyniosła tylko nieco ponad 60 tys. ton, z czego ponad 45 tys. ton stanowiło B100.

    wg. WNP

CZYTELNOŚĆ PRAWA PODATKOWEGO W SPRAWIE AKCYZY I ULGA DLA BIOPALIW

Czytają ocenę DYREKTOR IZBY CELNEJ W WARSZAWIE440000-PA-9116-359/05/1276/TK Warszawa, 2005.12.05  sam się zastanawiam kto wprowadził tak dziwne przepisy. Z tego prawnego ipodatkowego wywodu nawet specjalistom miesza się w głowach.
 

http://msp.money.pl/akty_prawne/interpretacje-podatkowe/podatek;akcyzowy,1252,25900.html

 

POLITYKA REGULACYJNA URE 

Organ regulacji czesciwo spełnia swoją misję .

 

Przykład ormularz  DPE-4.2

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą“, przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.), wykonujący działalność gospodarczą w zakresie:

  1. wytwarzania, magazynowania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i wprowadzania ich do obrotu lub
  2. importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego biokomponentów,

zwani dalej „producentami paliw ciekłych i biopaliw ciekłych“, są obowiązani do przekazywania, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału, Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, sprawozdań kwartalnych, sporządzonych na podstawie faktur VAT lub innych dokumentów

Z tego nie wiele wynika tylko że organ ma informację , lecz nie podejmuję działąń w celu ochrony polskich producentów i dopucza do nadmiernego importu biokompomentów.

 

Biopaliwa w Polsce

W przyszłym roku zabraknie biopaliw

Fot. GP Forsal http://forsal.pl/grafika/364992,29220,w_przyszlym_roku_zabraknie_biopaliw.html

Dlaczego polscy rolnicy przegrywają - LIST DO PREMIERA RP

Panie Premierze, obecnie potrzebna jest wyłącznie stabilna, klarowna polityka Pańskiego rządu w tym zakresie.
Oczekujemy, że ulgi, które otrzymują koncerny paliwowe z naszych podatków, będą wspierały rozwój biopaliw oparty przede wszystkim o surowce wyprodukowane przez polskie rolnictwo. Wydaje się to oczywiste, tym bardziej, że Skarb Państwa jest istotnym udziałowcem głównych spółek reprezentujących sektor paliw mineralnych w Polsce

http://jaron.salon24.pl/104694,przegrana-rolnikow-o-biopaliwa-krytycznie-o-lobby-naftowym

WYJAŚNIENIE

językiem nie specjalistycznym w przedmiocie struktry ceny biopaliw


Zdaniem dyrektora Europejskiego Centrum Energii Odnawialnej, Grzegorza Wiśniewskiego, podstawową barierą rozwoju tego rynku jest brak bieżących środków finansowych w rolnictwie. Dotyczy to zwłaszcza braku kredytów inwestycyjnych oraz możliwości uzyskania tanich kredytów obrotowych na zakup surowca. Konieczne jest również uregulowanie kwestii legislacyjno-prawnych związanych z użytkowaniem paliwa pochodzenia roślinnego. Zdaniem Wiśniewskiego w krajach Unii Europejskiej produkcja biopaliw rozwinęła się tam, gdzie jest nadprodukcja rolnicza, oraz tam, gdzie paliwa mineralne są obłożone wysokim podatkiem. Z szacunków przeprowadzonych przez polskich naukowców wynika, że koszt wytworzenia biopaliwa rzepakowego w kraju, przy pominięciu wszystkich obciążeń podatkowych, może wynieść 2,0-2,1 zł za litr. Prof. Jan Kuś z Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach uważa, że przy zastosowaniu takiej samej akcyzy i podatku, jak na olej napędowy z ropy naftowej, cena wytworzenia biopaliwa przekroczyłaby 3,5 zł za litr. Jednak pełna kalkulacja kosztów produkcji biopaliwa jest bardzo trudna, ponieważ powinna dodatkowo uwzględnić między innymi wartość produktów ubocznych oraz wpływy do budżetu z podatków od zużytych środków produkcji do upraw rzepaku i produkcji biopaliwa. Zdaniem prof. Kusia , z uproszczonej kalkulacji wynika, że biopaliwo z rzepaku jest droższe od otrzymywanego z ropy naftowej.
 


Rachunek produkcji 1 litra oleju rzepakowego
Rachunek ekonomiczny produkcji 1 litra oleju rzepakowego

(tylko dla rolników na własne potrzeby)

W przedstawionych obliczeniach nie przedstawiono kosztów amortyzacji wytłaczarki. Wydaje się oczywiste, że przy znacznym wykorzystaniu urządzenia, koszty amortyzacji w przeliczeniu na 1 litr wytworzonego paliwa będą minimalne.

Koszty poniesione

cena rzepaku 105 zł/q

cena 1 kW energii elektrycznej 0,36 zł/kWh

Razem koszty (surowiec + energia /10 kWh/) 108,60 zł



Zyski spodziewane

cena makucha rzepakowego 80 zł/q

ilość oleju wytłoczonego 40 l

Razem zyski (0,6q makucha + olej) 48 zł + 40 l oleju


Cena 1 litra oleju rzepakowego

108,60 zł – 48 zł = 60,60 zł60,60 zł : 40 litrów =1,52 zł/litr paliwa rzepakowego

Źródło: http://www.biodiesel.pl/jazda_na_rzepaku/paliwo_z_wlasnej_tloczni_kalkulacja/


W przedstawionej wyżej kalkulacji nie wliczono robocizny, dowozu surowca, a zbyt makuchu rzepakowego w większych ilościach też może okazać się problematyczny. Porównując jednak cenę paliwa tradycyjnego na stacjach paliw i cenę oleju rzepakowego możemy powiedzieć o 100% korzyści
 

Kejow

Ps. Dzisiaj rano obejrzałem w TVP1 dyskusję specjalistów nt. biopaliw - trochę zawrzało we mnie.

 

kejow
O mnie kejow

Działam głównie w samotności piszę pracuję - staram się robić to co lubię. Poszukuję nowości przy pewnym konserwatywnym podejściu i racjonalnym spojrzeniu - ale nie omijam słowa fantazja. lex brevem esse oportet quo facilius ab imperitis teneatur - przepis prawny powinien być zwięzły, aby ludzie z nim nie obeznani tym łatwiej go przestrzegali, łatwiej mogli go zapamiętać ------------------------

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka