kejow kejow
1076
BLOG

Biopaliwa w Polsce a raporty UE , ONZ oraz prosta analiza opłaca

kejow kejow Polityka Obserwuj notkę 0

Jednak apel ONZ poruszył sumienia w sprawie biopaliw w UE

 

Raport UE sporządzony  przez  autorów Géraldine Kutas, Carina Lindberg and Ronald Steenblik Pod szyldem The Global Subsidies Initiative (GSI) w sprawie biopaliw jest obszerny i analityczny zawiera niektóre interesujące relacje ekonomiczne

http://www.globalsubsidies.org/IMG/pdf/Global_Subsidies_Initiative_European_Report_on_support_to_Biofuels.pdf 

 

Jak wyglądają przekrojowo dotacje do biopaliw  

Do jednego litra etanolu

USA –    0,29 do 0,36 USD

UE -  $1,00 USD

Do jednego litra  biodiesla

Kanada – 0,20USD

Szwajcaria – $ 1,00 USD

 

 Sposób ograniczania emisji CO2 – jako subsydiowanie biopaliw  

Koszt usunięcia jednej tony dwutlenku węgla dzięki produkcji biopaliwa waha się od zaledwie 150 dolarów do aż 10 tysięcy dolarów. Nawet niższa z tych kwot przekracza prawie wszystkie szacunki zysku krańcowego z redukcji tony emisji. To oczywiście także znacznie więcej, niż należy wydać w przypadku wielu innych sposobów obniżania tejże emisji.

 Dane z Financial Times  

Krajowa ocena krajowej  strategii biopaliw w rolnictwie - Rolnictwo - ciągłe potrzeby

Wejście Polski do UE otworzyło nam nowe rynki, ale spowodowało też problemy dotąd niespotykane. Problemem, który tylko doraźnie rozwiązano, jest niska kwota mleczna. Minister rolnictwa Wojciech Mojzesowicz zgłosił, co prawda, projekt stopniowego zwiększania kwot, ale nie wiemy, czy zostanie on zaakceptowany.

Połowiczny sukces przyniosła z kolei realizacja programu produkcji biopaliw. Najpierw zmiana rozporządzenia ministra finansów w sprawie stawek podatkowych zablokowała rozwój sektora, ponieważ produkcja biopaliw stała się nieopłacalna. Potrzebna była nowa ustawa i program wspierania biopaliw, aby polepszyć warunki działania branży. Ale nadal ta szansa nie jest w pełni wykorzystana.

 

 

 Analiza krajowa

Ustawa o biopaliwach ma  swoich zwolenników i przeciwników. Pierwsi twierdzą, że przez jej martwe zapisy zmarnowaliśmy 2,5 roku. Rolnicy i producenci stracili dużo pieniędzy. Przeciwnicy podkreślają, że dobrze się stało, iż cała sprawa się przeciągnęła, gdyż dzięki temu społeczeństwo mogło dokładnie poznać dobre i złe strony biopaliw. Okazało się, wbrew sugestiom zwłaszcza koncernów samochodowych, że biokomponenty dodawane do paliw silnikowych nie wpływają negatywnie na pracę silnika. Biopaliwo utrzymuje kaloryczność, dzięki czemu nie spadają osiągi, a spalanie jest na poziomie zbliżonym do oleju napędowego. Generuje też o połowę mniej dwutlenku węgla niż olej. Zwolennicy i przeciwnicy ustawy zgodnie uważają, że teraz na biopaliwa jest najlepszy czas. Oby tylko nic się nie wydarzyło.

 W kolejce po rzepak


Te siedem firm, wymienionych wyżej, będzie potrzebowało na realizację swojej produkcji biodiesla ponad 1 mln ton oleju rzepakowego. A przecież plany dotyczące produkcji biodiesla mają także inne przedsiębiorstwa. Eksperci z kręgów paliwowych szacują, że w ciągu najbliższych dwóch lat zapotrzebowanie na rzepak wzrośnie do 2,5 mln ton rocznie. To ponad 1 mln ton więcej niż wyniosły zbiory w 2005 r. Uważają, że nasi rolnicy nie są w stanie wyprodukować takich ilości rzepaku, które zaspokajałyby potrzeby rynku. A przecież rzepak jest także niezbędny w przemyśle spożywczym i kosmetycznym. Należy więc przypuszczać, że ustawią się długie kolejki po rzepak i że dla wszystkich go nie wystarczy. Z taką opinią, nie zgadza się Edward Warych, prezes Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku. Twierdzi on, że w Polsce są jeszcze duże rezerwy zwiększenia areału uprawy rzepaku. Obecnie stanowi on zaledwie 3,7 proc. w strukturze zasiewów. W 2005 r. zebrano 1,5 mln ton rzepaku z nieco ponad 550 tys. ha. Zdaniem specjalistów, w naszym kraju rzepak może zajmować co najmniej 1,2 mln ha. W Niemczech np. produkcja rzepaku wynosi 5 mln ton rocznie, a powierzchnia uprawy jest ponad 2 razy większa niż w Polsce.Warto postawić na etanol

W Polsce zużywa się około 5 mln mszesc benzyn. Wymagany dodatek 5 proc. etanolu stanowiłby zapotrzebowanie około 250 tys. mszesc. Obecnie zużycie bioetanolu jest 5-krotnie mniejsze i w ostatnich latach ulega dalszemu zmniejszeniu. Bioetanol, jako dodatek do benzyn, wytwarzany jest z buraków, kukurydzy, ziemniaków, pszenicy, żyta i sorga cukrowego. Najwyższa wydajność produkcji etanolu z hektara uzyskiwana jest z buraków. Najbardziej jednak ekonomiczna jest produkcja z kukurydzy. Ponadto może być ona uprawiana na glebach lekkich, co umożliwia pełne wykorzystanie posiadanego areału gleb. Właśnie kukurydza będzie w Polsce rośliną uprawianą z przeznaczeniem do produkcji etanolu. Inne uprawy będą wykorzystywane tylko w przypadkach nadwyżek albo nadpsucia uniemożliwiającego wykorzystanie do celów konsumpcyjnych lub paszowych. Obecnie w Polsce około 1000 przestarzałych gorzelni wytwarza blisko 250 tys. mszesc. etanolu. Aby zacząć produkować bioetanol na dużą skalę, trzeba wybudować nowoczesną fabrykę, a wcześniej urzędowo rozwiązać problem finansowania i dystrybucji biopaliw. Nie ulega wątpliwości, że produkcja bioetanolu stwarza szansę dla rolnictwa. Od lat należymy do światowej czołówki producentów spirytusu. Przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych można uzyskać wysokie profity z produkcji bioetanolu tak na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Pod warunkiem, że jego produkcji nie zdominuje tani spirytus wyrabiany z trzciny w krajach Ameryki Południowej.

Korzyści dla rolników

  • poprawa struktury zasiewów – wzrost areału uprawy rzepaku spowoduje ograniczenie powierzchni zajętej przez zboża (korzystne działanie przedplonu rzepaku na plony zbóż uprawianych następczo, ograniczenie chorób podstawy źdźbła porażających zboża),
  • możliwość wykorzystania odłogów,
    poprawa samowystarczalności w zaopatrzeniu w białko roślinne,
  • poprawa opłacalności hodowli i produkcji mleka poprzez obniżenie ceny białka paszowego.

 Korzyści dla kraju

 

  • obniżka cen paliw,
  • nowe miejsca pracy (wg badań niemieckich 1 tys. t estrów to 16 miejsc pracy),
  • poprawa stanu środowiska naturalnego (mniejsza emisja m.in. siarki, dwutlenku węgla),
    poprawa niezależności energetycznej kraju,
  • wykorzystanie słomy rzepakowej do opalania, produkcji płyt ociepleniowych.

Źródło:"Farmer" 04/2006 

To się opłaci


Co przyciąga  inwestorów do działalności w sektorze biopaliw? Po pierwsze, przekonanie o możliwości osiągnięcia dużego sukcesu ekonomicznego. Szacuje się, że wartość rynku biodiesla wynosi 1,5–2 mld zł, co stanowi 5–8 proc. zużycia oleju napędowego w Polsce. Po drugie, wszystkie kraje Unii Europejskiej muszą produkować biopaliwa, co znacznie rozszerza rynki zbytu. W wielu krajach uruchomiono mechanizmy powodujące opłacalność produkcji biodiesla. Te czynniki sprawiają, że obserwuje się duże ożywienie wśród polskich producentów paliw. Siedem firm zapowiedziało budowę instalacji wytwarzających estry rzepakowe do produkcji biodiesla. Są to:  Rafineria Trzebinia, Skotan, Grupa Lotos, Elstar Oils, Polmos Wrocław, Solvent Dwory i J&S Energy. Z ich planów inwestycyjnych wynika, że do końca 2007 r. będzie działało 10 instalacji o zdolności produkcyjnej ponad 1 mln ton estrów rocznie. Aby zaspokoić ich potrzeby, areał uprawy rzepaku musi wynieść ponad 1 mln hektarów.
  

PROJEKT REZOLUCJI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO w sprawie wspierania upraw do celów niespożywczych

 Szansa dla biopaliw

 

56. podkreśla, że zastąpienie paliw kopalnych może stworzyć nowe możliwości gospodarcze i nowe miejsca pracy zgodnie z założeniami strategii lizbońskiej;

57. przypomina, że UE, która musi podjąć środki w celu przeciwdziałania efektowi cieplarnianemu i na rzecz ochrony środowiska naturalnego, musi uwzględnić produkcję biopaliw przyczyniającą się do dywersyfikacji źródeł energii oraz przestrzegać postanowień dotyczących trwałego rozwoju rolnictwa;

58. wskazuje, że za priorytetowe należy uznać prowadzenie badań nad opracowaniem nowych technologii pozyskiwania i wykorzystywania paliw odnawialnych;

59. ponagla państwa członkowskie do rozważenia zastosowania środków takich jak dalsze zachęty podatkowe, mieszanie określonej ilości biopaliwa z paliwem kopalnym oraz obowiązkowe wymogi w celu promowania biopaliw w przyszłości;

60. podkreśla przy tym, że przy podejmowaniu środków o charakterze podatkowym, jak na przykład ulgi podatkowe, należy postępować ostrożnie, aby uniknąć zawirowań na rynku z powodu nadmiernych rekompensat w przypadku przywozu biopaliw w stosunku do form energii, których koszty produkcji są skrajnie niskie;

61. nalega, aby państwa członkowskie wprowadziły ulgi podatkowe na wystarczająco długi okres czasu, tak aby zagwarantować zaufanie sektora przemysłowego i pobudzić inwestycje;

62. zwraca się do Komisji o rozważenie wprowadzenia kwalifikowanego dostępu do rynku dla biopaliw importowanych z państw trzecich, takich jak Brazylia, tak aby poprzez celowe pobieranie opłat można było zagwarantować światowe bezpieczeństwo żywnościowe, bioróżnorodność i możliwości wchłaniania CO2 przez roślinność puszcz, a także wspieranie projektów rozwoju rolnictwa w celu wykorzystania zasobów w krajach trzecich; tym samym również przemysł biopaliwowy UE o wysokim standardzie ochrony środowiska będzie mógł zachować zdolność konkurencyjną;

63. wzywa do zwiększenia funduszy na badania nowych i bardziej opłacalnych technologii w kontekście efektywności ekonomicznej i trwałego rozwoju, które są lepiej przystosowane do potrzeb przemysłu biopaliwowego;

64. przyjmuje z zadowoleniem właściwe uwzględnienie wspierania badań naukowych w dziedzinie nowych i tańszych technologii produkcji biopaliw;

65. zaleca, aby badaniom nad rozwojem biopaliw drugiej generacji przyznano znaczące wsparcie, ale jednocześnie poważnie rozważono możliwości, zawarte w już istniejących projektach wnoszących znaczny wkład w rozwiązanie problemów środowiska naturalnego – jak na przykład pozyskiwanie wodoru z odnawialnych źródeł energii;

66. przyznaje, że w chwili obecnej i dopóki ich produkcja nie stanie się tańsza (stąd znaczenie odpowiednich środków na badania) biopaliwa są droższe niż paliwa kopalne, ale zwraca uwagę, że mieszanie ich z olejem mineralnym ma pozytywny wpływ na środowisko;

67. wzywa Komisję do pilnego przedłożenia wniosku w sprawie rewizji dyrektywy 98/70/WE dotyczącej jakości benzyny i olejów napędowych w celu ustalenia odpowiednich środków ułatwiających realizację celów dyrektywy 2003/30/WE w sprawie biopaliw, w ten sposób dokonując ich dalszej promocji;

 

Apel ONZ o którym pisałem uprzednio w stosunku do Polski ma znikome znaczenie;

Krytyczny raport eksperta  ONZ  Jeana Zieglera dotyczący biopaliw pod hasłem „zbrodnia przeciwko ludzkości”

link http://jaron.salon24.pl/43349,index.html

 

 
kejow
O mnie kejow

Działam głównie w samotności piszę pracuję - staram się robić to co lubię. Poszukuję nowości przy pewnym konserwatywnym podejściu i racjonalnym spojrzeniu - ale nie omijam słowa fantazja. lex brevem esse oportet quo facilius ab imperitis teneatur - przepis prawny powinien być zwięzły, aby ludzie z nim nie obeznani tym łatwiej go przestrzegali, łatwiej mogli go zapamiętać ------------------------

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka