Koszty eksploatacyjne autobusów komunikacji miejskiej przejeżdżających Krakowskim Przedmieściem w Warszawie koło Pałacu RP Lecha Kaczyńskiego
Doświadczenia z innych miast w Polsce i zagranicą utwierdzają MZA w prawidłowości wyboru drogi rozwoju komunikacji miejskiej bazującej na pojazdach zasilanych paliwami alternatywnymi w tym CNG. Wyniki własnych badań potwierdziły większe zużycie sprężonego gazu przez autobus CNG w stosunku do autobusu z silnikiem na olej napędowy ( ok. 53 Nm3/100 km : ok. 38 l/100 km ). Przy obecnych cenach CNG i ON wyraźnie widać ekonomiczne korzyści płynące ze stosowania CNG
Na podstawie przeprowadzonych badań można było sformułować następujące
wnioski syntetyczne:
a) Zastosowanie silników zasilanych sprężonym gazem ziemnym do napędu autobusów miejskich stwarza znaczne możliwości zmniejszenia globalnej emisji zanieczyszczeń, przede wszystkim tlenków azotu, a szczególnie cząstek stałych, stanowiących najpoważniejsze zagrożenie w centrach miejskich związane z eksploatacją pojazdów zasilanych silnikami o zapłonie samoczynnym.
b) Dla warunków ruchu pojazdów, wyznaczonych dla badanych odcinków kontrolnych, stwierdzono znaczne zmniejszenie globalnej emisji zanieczyszczeń, dzięki zastosowaniu autobusów z silnikami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym w stosunku do autobusów obecnie eksploatowanych, mianowicie dla:
- tlenku węgla [CO] - około 20%,
- węglowodorów [HC] i tlenków azotu [NOx]- około 50 %,
- cząstek stałych [PM] - około 90%.
Link http://www.um.warszawa.pl/konferencje_bk/pliki/r1_2_3_nowe_paliwa_w_transporcie_autobusowym_w_warszawie.pdf
Są w tej liczbie 748 - autobusy, samochody osobowe, lekkie samochody dostawcze, pojazdy techniczne oraz wózki widłowe. Na terenie kraju działa 10 ogólnodostępnych i 22 wewnętrzne stacje tankowania CNG.
Największym użytkownikiem autobusów jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie (30 autobusów). Autobusy na CNG jeżdżą również w transporcie publicznym w Inowrocławiu (9 autobusów), w Przemyślu (24 autobusy) oraz we Wrocławiu (8 autobusów - w prywatnej firmie transportowej).
Najwięcej samochodów na CNG jest w posiadaniu spółek gazownictwa. Dolnośląska Spółka Gazownictwa z siedzibą we Wrocławiu posiada 84 takie pojazdy wykorzystywane jako pojazdy technologiczne gazownictwa. Są to głównie samochody marki Peugeot, Renault oraz Fiat przerobione z pojazdów benzynowych na dwupaliwowe. 35 podobnych samochodów jeździ w Mazowieckiej Spółce Gazownictwa w Warszawie oraz 45 w Pomorskiej Spółce Gazownictwa z siedzibą w Gdańsku. Do tego dochodzi 35 egzemplarzy samochodów osobowych będących w posiadaniu indywidualnych właścicieli.