kejow kejow
814
BLOG

Węgiel kamienny na paliwo - szansa dla Śląska

kejow kejow Gospodarka Obserwuj notkę 3

 

Historia technologii przeróbki węgla kamiennego na paliwo
 
  • 1913 - Bergius - bezpośrednie upłynnianie węgla proces IGFarben -
  • 1920- instalacja przemysłowa, Leuna, Niemcy
  • 1935 - Bergius - Billingham - produkcja benzyny, 150 tys. ton/rok
  • 1936 - Bergius - Włochy - 2 zakłady, produkcja benzyny, 240 tys. ton/rok
  • 1939 - Niemcy, 12 zakładów w tym 2-3 (węgiel kamienny)
  • 1943-1944 produkcja benzyny i paliw lotniczych - 4,5 mln ton (m.in. Police, Blachownia k/Kędzierzyna)
  • od 1973 - rozwój technologii w USA, W. Brytanii, Japonii, Niemczech
  • od 1976 - rozwój technologii, instalacje pilotowe USA - Consol,H-Coal, SRC-I-II, EDS, Conoco, CTSL
  • 1978-1998 - NEDOL, NEDO, Japonia, 150t/dobę
  • lata 70-80-te - rozwój technologii 2 stopniowych - CSTL w USA, BCL w Australii,
  • 1981-1987 - Kohleoel, Ruhrkohle AG. -instalacja pilotowa Bottrop, Niemcy, 200t/dobę
  • 2002 - Chiny, CSTL + Kohleoel + NEDOL, Shenhua Group, projekt instalacji Mongolia W. o produkcji 5 tys. ton paliw/dobę,
  • 2007 - 2010 Shenhua, budowa kolejnych ciągów produkcyjnych paliw płynnych
 
OPINIA MINISTRA PAWLAKA O POLSKIM RYNKU WĘGLA
 
Węgiel, przy obecnych cenach ropy, staje się konkurencyjnym paliwem - uważa wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak. Jego zdaniem trzeba poszukać na rynku kapitałowym pieniędzy na modernizację przemysłu wydobywczego. Według Pawlaka, który w poniedziałek spotkał się z dziennikarzami, "w ostatnich latach Polska trochę przegapiła tę szansę. Daliśmy sobie narzucić bardzo rygorystyczne normy środowiskowe, co jest zrozumiałe, gdyż dla UE sprawy ocieplenia klimatu i czystości ekologicznej są bardzo ważne".  "gdybyśmy teraz wprowadzili czyste technologie, tzn. zgazowanie węgla, przetwarzanie na paliwa płynne, to powstałaby poważna alternatywa dla innych rodzajów paliw". Dla Polski jest to na pewno duża szansa - podkreślił.
Wicepremier powiedział, iż konieczne jest znalezienie na rynku kapitałowym środków na modernizację sektora węglowego. Nie ma nadziei na jego zasilanie z budżetu. "Trzeba poszukać pieniędzy na rynku. Koniunktura na węgiel jest dobra.
 
Odpowiedź ministra gospodarki  na zapytanie nr 471  w sprawie możliwości uruchomienia w Polsce produkcji paliw płynnych z węgla kamiennego  Sejm V Kadencji
Obecnie prowadzone prace koncepcyjne mogą mieć również szansę na pozyskanie wsparcia finansowego Unii Europejskiej i nie można wykluczyć możliwości ubiegania się w przyszłości o wsparcie Unii Europejskiej dla samej inwestycji. Wsparcie to będzie jednak zależeć od wyników prac koncepcyjnych oraz nastawienia Unii Europejskiej odnośnie do roli węgla kamiennego w przygotowywanej polityce energetycznej Unii Europejskiej. Obecnie trwa przygotowanie założeń do zgłoszenia Śląskiego Klastra jako wspólnej inicjatywy technologicznej w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej.
   Mając na względzie doświadczenie światowe związane ze stosowaniem procesu syntezy Fischera-Tropscha, niezbędne jest przy rozpatrywaniu projektu tego typu inwestycji spełnienie następujących warunków:
   - dostęp do dużych zasobów węgla ˝podatnego na zgazowanie˝ w obrębie proponowanej lokalizacji zakładu,
   - zakład powinien być zlokalizowany w rejonie, gdzie zalegają pokłady węgla, którego wykorzystanie w inny sposób byłoby znacznie utrudnione,
   - proponowana lokalizacja powinna być wyposażona w odpowiednią infrastrukturę (dostęp do wody, sieć kolejową i drogową itp.),
   - kraj powinien być importerem energii (ropy lub innych produktów ropopochodnych),
   - ceny ropy naftowej powinny znajdować się na stosunkowo wysokim poziomie.
   Powyższe uwarunkowania spełniają kopalnie Kompanii Węglowej S.A. usytuowane w pobliżu Oświęcimia. Posiadają one zasoby węgla, którego jakość w przyszłości nie spełni wymogów stawianych przez ochronę środowiska przy jego wykorzystaniu w tradycyjnej elektroenergetyce. Według ekspertów Firmy Chemicznej DWORY S.A. oraz Kompanii Węglowej S.A. wstępna analiza logistyczno-ekonomiczna procesu produkcyjnego wskazuje, iż zasadne jest rozważenie koncepcji polegającej na lokalizacji procesu zgazowywania węgla przy kopalni i przesyłu rurociągiem wstępnie oczyszczonego półproduktu do Firmy Chemicznej DWORY S.A. w Oświęcimiu, gdzie odbywałby się proces produkcji paliw i materiałów pochodnych. Zasadne jest również rozbudowa projektu o instalację do produkcji metanolu. Ten wariant pozwala na maksymalne ograniczenie kosztów transportu. Dla przykładu do wyprodukowania ok. 10 tys. ton paliw dziennie konieczne jest dostarczenie, przeładunek i składowanie ok. 50 tys. ton węgla.
 
 
PALIWO WG. PROF. KOTOWSKIEGO


 
Prof. Kotowski szacuje, że przy obecnych cenach węgla koszty produkcyjne jednego litra syntetycznego paliwa wynosiłby 2,5 zł. Do tego trzeba byłoby doliczyć podatki i marże. Wyjdzie porównywalnie do obecnych ceny benzyny z ropy. Żeby kierowcy wybierali na stacjach paliwa z węgla potrzebne będą bodźce ekonomiczne - ulga akcyzowa. Państwo na obniżeniu podatku na polskie paliwo silnikowe na pewno by nie straciło. Fabryki przetwórcze węgla dadzą nowe miejsca pracy i przysporzą dochodów budżetowych. W RPA funkcjonują trzy fabryki benzyny synetycznej, największa z nich zatrudnia tysiąc osób.
- Metoda Fischera-Tropscha jest najbardziej opłacalna. Na potrzeby polskiej instalacji pracowałby dwie średniej wielkości kopalnie. Węgiel znalazłby na długie lata zbyt. Lokalizacja fabryki w okręgu nadwiślańskim jest korzystna dla całej Europy. Właśnie tutaj są największe złoża węglowe na naszym kontynencie - uważa prof. Kotowski.
 
 
KAMPANIA WĘGLOWA KLANK
 
"Najważniejszą sprawą jest program i strategia dla węgla jako paliwa, a dopiero pochodną takiego programu może być program dla górnictwa. Produkcja paliw z węgla może być takim kierunkiem rozwoju, ale wymaga rzetelnego zbadania" - uważa prezes.  Klank przywołał wcześniejsze analizy, zgodnie z którymi wyprodukowanie litra benzyny z węgla kosztuje ok. 0,60 USD. Przy obecnych cenach ropy ostateczna cena litra benzyny mogłaby więc być porównywalna z obowiązującą dziś na stacjach benzynowych. Koszt baryłki wahałby się między 25 a 30 USD, wobec ponad 60 USD za baryłkę ropy obecnie.

Technologia produkcji z węgla benzyny i oleju napędowego jest stosowana w Republice Południowej Afryki, gdzie koncern SASOL wytwarza - według informacji przytoczonych przez Klanka - ok. 150 tys. baryłek takiego paliwa dziennie, zużywając na to ok. 80 tys. ton węgla. Paliwo sprzedawane jest w sieci stacji benzynowych, stanowiąc znaczącą część miejscowego rynku.

Przed trzema laty przedstawiciele koncernu SASOL rozeznawali w Polsce możliwości uczestnictwa w podobnym przedsięwzięciu, nie powstał jednak konkretny projekt. Ówczesny wiceminister gospodarki Andrzej Szarawarski mówił wówczas, że ewentualny zakład na Śląsku mógłby produkować ilość paliwa odpowiadającą ok. 50 tys. baryłek ropy dziennie, co oznacza zużycie węgla rzędu 15 mln ton rocznie. Koszt inwestycji wyniósłby ok. 3 mld USD.
 
 
 
Ocena własna
Są korzystne tendencje i szanse na poprawę bezpieczeństwa energetycznego.
 
kejow
O mnie kejow

Działam głównie w samotności piszę pracuję - staram się robić to co lubię. Poszukuję nowości przy pewnym konserwatywnym podejściu i racjonalnym spojrzeniu - ale nie omijam słowa fantazja. lex brevem esse oportet quo facilius ab imperitis teneatur - przepis prawny powinien być zwięzły, aby ludzie z nim nie obeznani tym łatwiej go przestrzegali, łatwiej mogli go zapamiętać ------------------------

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka