Z podpisanych przez LOT tzw. umów hedgingowych na paliwo. W lipcu 2008r. przewoźnik podpisał kontrakt na zakup paliwa na dwa lata. Cena za baryłkę ropy wynosiła wtedy 140 dol. W piątek cena baryłki tzw. lekkiej ropy wynosiła niewiele ponad 42 dol.
"Z informacji, jakie posiadamy, wynika, że LOT pierwszy raz dokonał hedgingu paliwa w 2001 roku. Przez ostatnie lata tego sposobu zabezpieczania przed wzrostem (cen) paliwa, przyniosły LOT-owi zysk. Obecnie jednak mamy już ponad 280 mln zł start z hedgingu, jaki LOT zawarł w lipcu ub. roku.
Rzecznik resortu skarbu Maciej Wewiór powiedział, że hedging paliwa leży w kompetencji zarządu, którego działania rozliczane są przez radę nadzorczą. Resort przez radę nadzorczą będzie monitorować sytuację w spółce.
Rada Nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT odwołała wiceprezesa do spraw finansowych Konrada Tyrajskiego. Spółka nie uzasadnia swojej decyzji, ale media przypuszczają, że chodzi o nietrafione kontrakty paliwowe, które Tyrajski zawarł.
Zarząd spółki z prezesem Dariuszem Nowakiem na czele zrzuca winę za kłopoty na wysokie ceny ropy. – Powtarzają w kółko, że tego się nie da, tamtego się nie da i czekają, co będzie dalej. Spółka jest w fatalnej kondycji – mówi jeden z menedżerów LOT-u. Polski przewoźnik nie radzi sobie nawet na rynku najbardziej dochodowych połączeń międzykontynentalnych, które miały mu pomóc w wyjściu z kryzysu. W marcu 2008 r. otworzył połączenie z Pekinem i po dwóch miesiącach je zlikwidował, tracąc 2,5 mln zł. Jako powód podał opóźnienia w dostawie nowych boeingów 787 dreamliner. Prawdziwa przyczyna była inna. Z Warszawy do Pekinu samoloty LOT-u latały tzw. trasą południową, czyli długą i drogą. Nikt nie wynegocjował pozwoleń na przelot nad Rosja, czyli znacznie krótszą tzw. trasą północną.
Pod koniec 2008 r. LOT może mieć problemy nawet z obsłużeniem połączeń z USA, na których zawsze najwięcej zarabiał. Linie mają siedem samolotów transatlantyckich, ale niedługo kończą im się umowy leasingowe na dwa z nich i podobno banki nie są zainteresowane ich przedłużeniem. Jeżeli do tego czasu LOT nie dostanie nowych dreamlinerów, będzie zmuszony zawiesić część połączeń. Wtedy de facto stanie się lokalną linią europejską i będzie skazany na walkę z tanimi liniami lotniczymi
Pod koniec 2008 r. LOT może mieć problemy nawet z obsłużeniem połączeń z USA, na których zawsze najwięcej zarabiał. Linie mają siedem samolotów transatlantyckich, ale niedługo kończą im się umowy leasingowe na dwa z nich i podobno banki nie są zainteresowane ich przedłużeniem. Jeżeli do tego czasu LOT nie dostanie nowych dreamlinerów, będzie zmuszony zawiesić część połączeń. Wtedy de facto stanie się lokalną linią europejską i będzie skazany na walkę z tanimi liniami lotniczymi
KONKURENCJA W POLSKIM RYNKU PALIW LOTNICZYCH
- podstawowym i bezpośrednim powodem przedmiotowej analizy rynek tankowania
- lotniczego na terenie lotnisk w Warszawie i Gdańsku, gdzie obecnie na rynku świadczenia tych usług działa wyłącznie jeden podmiot PETROLOT powiązany z krajowym producentem paliwa lotniczego, tj. PKN Orlen S.A. – konkurentem Lotos;
- Wejście na rynek nowego podmiotu może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności na ww. rynkach i w efekcie na obniżenie cen zarówno paliwa lotniczego JET A-1, jak i usług tankowania samolotów;
Ps. w sprawozanie finansowym za 2008 nie doczytałem się infomacji o zawarciu umowy długoterminowej
DODATKOWE DANE
Paliwo lotnicze JET - aviation jet fuel:
Percentage change vs.
30-Jan-09
Index*
$/b
cts/gal
$/mt
1 week ago
1 month ago
1 year ago
Jet Fuel Price
165.1
60.4
143.8
476.0
4.2%
2.7%
-44.4%
Sourced from Platts * 100 in 2000 (87 cts/gal)
Paliwo Lotnicze JET - aviation jet fuel: w 2008 Sourced from Platts Percentage change vs Percentage change vs Percentage change vs 29-Aug-08 Index* * 100 in 2000 (87 cts/gal) $/barrel cts/gallon $/m tonne 1 week ago 1 month ago 1 year ago Jet Fuel Price 384.9 140.8 335.3 1109.7 1.0% -9.4% 58.8% Impact on this year's fuel bill of the global airline industry: (29.8.2008)
Komentarze